Monday 30 April 2012



MOTIF 


· Antara motif-motif di sebalik serangan 11 September ialah kehadiran pihak A.S. di Arab Saudi, sokongan A.S. terhadap Israel dan sekatan terhadap Iraq.

· Motif-motif ini dinyatakan terang-terangan oleh al-Qaeda dalam beberapa pengisytiharan sebelum serangan berlaku.

· Dua terbitan yang terpenting ialah "Warkah untuk Amerika" oleh bin Laden pada tahun 2002, dan pita video 2004 oleh bin Laden juga. Selain pengumuman langsung oleh bin Laden dan Al-Qaeda, dorongan kepada serangan ini juga dianjurkan oleh ramai pengupas politik.

· Dalam "Warkah untuk Amerika" pada tahun 2002, bin Laden menyifatkan sokongan Amerika Syarikat kepada Israel sebagai salah satu dorongan: "Penubuhan dan kesinambungan negara Israel merupakan antara jenayah terbesar, dan kamulah pemimpin-pemimpin pelaku jenayah itu. Sesungguhnya, tidak perlu dijelaskan dan dibuktikan sejauh mana Amerika menyokong Israel. Penubuhan Israel merupakan jenayah yang mesti dihapuskan.

· Pada tahun 2004 dan 2010, bin Laden sekali lagi melaungkan hubungan antara serangan 11 September dan sokongan yang diraih oleh Israel daripada Amerika Syarikat.

· Selain motif-motif yang disiarkan oleh al-Qaeda, para pengupas telah mengusulkan motif-motif lain, termasuk keaiban yang timbul daripada dunia Islam yang makin mundur. Satu lagi motif yang dianjurkan ialah keinginan untuk memberangsangkan A.S. untuk melancarkan perang yang lebih besar ke atas dunia Islam dengan hasrat mendorong lebih ramai sekutu untuk menyokong al-Qaeda.

No comments:

Post a Comment