TAMADUN
MELAYU
SEJARAH
TAMADUN MELAYU
Masyarakat yang bertamadun ialah masyarakat
yang berpaksikan akidah yang mantap, keluhuran undang-undang islam, kemakmuran
yang diredhai oleh Allah dan akhlak umat yang tinggi.
Tamadun Melayu merupakan sebuah tamadun yang sangat unik jika dibandingkan dengan tamadun lain dari segi perkembangan dan kemajuannya.
Terdapat 3 fasa yang utama dalam proses perkembangan tamadun Melayu iaitu:
Tamadun Melayu merupakan sebuah tamadun yang sangat unik jika dibandingkan dengan tamadun lain dari segi perkembangan dan kemajuannya.
Terdapat 3 fasa yang utama dalam proses perkembangan tamadun Melayu iaitu:
i-masyarakat Melayu sebelum kedatangan
Islam.
ii-masyarakat Melayu selepas menerima
pengaruh agama Hindu-Buddha.
iii-masyarakat Melayu selepas kedatangan
agama Islam.
KONSEP MELAYU DLM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
- Perlembagaan merupakan undang-undang agung
sesebuah negara bagi melicinkan pemerintahan & pentadbiran sesebuah
negara.
- Antara isi penting dalam sesebuah perlembagaan
seperti kebebasan asasi& hak seseorang, kehakiman, kewarganegaraan,
undang2, kewangan, perkhidmatan awam, undang2 persekutuan dll.
- Pembentukan perlembagaan persekutuan banyak
dipengaruhi oleh perkembangan tamadun Melayu.
- Perkara 160 perlembagaan persekutuan menyatakan
bahawa seseorang itu dipanggil org Melayu bila mencapai 3 perkara iaitu:
i-beragama Islam
ii-secara lazimnya berbahasa Melayu
iii-secara lazimnya mengamalkan adat istiadat melayu.
ASAS-ASAS TAMADUN MELAYU
- Tamadun Melayu pada awalnya dijejaki sejak zaman
Paleolitik iaitu zaman batu awal kira-kira 35,000 tahun yang lalu.
- Selepas itu diikuti dengan zaman Mesolitik atau
zaman batu tengah kira-kira 11,000 tahun dahulu, zaman Neolitik ataupun
zaman Batu Baru kira-kira 5,000 tahun dahulu, dan zaman Logam iaitu zaman
Gangsa-Besi kira-kira 2,500 tahun dahulu.
- Contoh penempatan manusia yang dijumpai pd zaman
itu seperti Kota Tampan (Perak), Gua Niah (Sarawak) & Tingkayu
(Sabah).
- Umumnya asas Tamadun Melayu banyak merujuk kepada
struktur sosial masyarakat yang berlapis seperti sistem kasta, kerana
banyak dipengaruhi oleh peradaban India.
- Selain daripada sturktur sosial, kemunculan
kerajaan awal Melayu juga memainkan peranan dalam pembentukan tamadun
Melayu.
- Umumnya kerajaan pra-Islam di Alam Melayu
dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim.
TAMADUN MELAYU SEBELUM KEDATANGAN ISLAM
- Kehidupan
masyarakat Melayu dipengaruhi oleh kebudayaan yang dinamakan sebagai adat
kepercayaan berdasarkan kepada pandangan semesta tradisional orang Melayu
tersebut.
- Kebudayaan
sesebuah masyarakat adalah berbeza antara satu sama lain.
- Pandangan
semesta Melayu berpusat kepada manusia yang mana ia mempunyai tanggapan
terhadap alam iaitu alam nyata & alam ghaib dalam kehidupan mereka.
- Kepercayaan
ini telah membawa kepada lahirnya adat dan kebudayaan dalam kehidupan masyarakat
Melayu.
- Umumnya
pandangan semesta masyarakat melayu terbahagi kepada 3 bahagian iaitu:
i. zaman pra-Islam:
- Bertunjangkan
kepada kepercayaan ‘animisme’ dan kepercayaan ‘dinamisme’
ii. Zaman kedatangan Hindu-Buddha:
- Kedatangan
agama Hindu-Buddha telah menjadikan amalan penyembahan & upacara
keagamaan menjadi lebih tersusun.
- Telah
menyerap ke dalam kehidupan & kebudayaan Melayu, terutama di kalangan
golongan pemerintah & bangsawan.
- Memberi
kesan mendalam dalam sistem sosial masyarakat melayu seperti sistem kasta
yang mana ianya memisahkan golongan raja, para bangsawan, golongan agama
dan juga rakyat jelata.
iii. Zaman kedatangan Islam:
- Kedatangan
Islam ke Alam Melayu telah memantapkan keseluruhan pandangan dunia Melayu.
Lantaran itu, pandangan semesta Melayu memfokuskan dan terarah kepada
Tuhan.
- Oleh itu,
masyarakat Melayu menyedari dan meyakini bahawa Allah s.w.t. Maha Berkuasa
dan Maha Mengasihi.
PEMBINAAN TAMADUN MELAYU SELEPAS KEDATANGAN ISLAM
- Islam
datang ke wilayah Nusantara pd abad pertama hijrah atau antara kurun ke 7
& ke 8 masihi.
- Proses
Islamisasi telah berlaku dengan pesat & antara kerajaan Islam yang
berjaya dibentuk ialah seperti kerajaan Acheh, Terengganu, Melaka, Patani,
Brunei, Sulu dll.
- Agama
islam dikatakan telah datang ke Nusantara melalui tiga jalan utama
berdasarkan kepada teori yang dikemukakan oleh para sarjana iaitu:
i. Islam datang dari Tanah Arab
- Dikemukakan oleh John Crawford
dan Niemann serta de Holender dan disokong oleh Syed Mohd Naquib al-Attas,
menyatakan bahawa Islam dibawa datang pada kurun ke- 7 masihi.
- Ini
berdasarkan kepada bukti yang ditemui seperti wujudnya perkampungan Islam
di Sumatera utara yang diberi nama “Tashih” telah ditemui pada tahun 650 M
bersamaan 30 Hijrah. Perkampungan ini dihuni oleh orang-orang Arab yang
datang ke Sumatera pada abad ke-7 Masihi.
ii. Islam Datang Dari India
- Teori ini
dikemukakan oleh Pijnappel iaitu seorang sarjana Belanda, dan disokong
oleh Snouk Hurgronje & J.P Moquette.
- Berdasarkan
kepada bukti yang ditemui iaitu penemuan batu nisan Sultan Malikul Salleh,
yang bertarikh 1297 M. Batu nisan ini didakwa dibawa dari Gujerat
berdasarkan persamaan dari segi reka bentuk batu nisan di kedua-dua tempat
tersebut.
iii. Islam Datang Dari China
- Teori yang
dikemukakan oleh sarjana Sepanyol iaitu Emanuel Godinho de Eredia
berdasarkan kepada penemuan Batu-batu bersurat di sekitar wilayah
Nusantara seperti batu bersurat di Champa bertarikh 1309, di Brunei
bertarikh 1048 M, di Laren Jawa bertarikh 1082 M dan Batu Bersurat di
Terengganu bertarikh 1303 M.
KESAN & PENGARUH ISLAM KEPADA TAMADUN MELAYU
i. Agama dan Kepercayaan
- Memberi
kesan yang mendalam dari segi akidah & kepercayaan masyarakat. Melayu
ketika itu.
- Meninggalkan
kepercayaan animisme & dinamisme serta perlahan-lahan meninggalkan
pengaruh yang dibawa oleh agama Hindu-Buddha.
- Mengamalkan
kepercayaan terhadap konsep ketuhanan, hormat-menghormati antara manusia
dan menitik beratkan soal persamaan taraf. Tidak ada lagi sistem kasta
sepertimana yang diamalkan sejak menerima pengaruh agama Hindu suatu
ketika dahulu.
ii. Pendidikan
- Kedatangan Islam telah banyak merubah sistem
pendidikan yang diamalkan oleh masyarakat sebelum itu.
- Selepas kedatangan Islam, golongan bawahan
berpeluang menerima pendidikan sama seperti golongan atasan.
- Banyak sekolah pondok didirikan supaya aktiviti
pembelajaran menjadi lebih bebas disebarkan kepada golongan bawahan.
iii. Bahasa dan Kesusasteraan
- Menerima pengaruh yang besar dengan kedatangan
agama Islam. Perkembangan bahasa Melayu bertambah teguh dan penyebarannya
semakin meluas di Asia Tenggara bermula pada abad ke-14 M sehingga akhir
abad ke-18 M.
- Penggunaan tulisan jawi telah diperkenalkan dan
digunakan oleh orang-orang Melayu ketika itu. Sementara itu, tulisan Arab
telah diperkenalkan.
- Perubahan dari segi bahasa boleh dilihat apabila
masyarakat Melayu menyesuaikan perkataan Arab kepada bahasa melayu.
Perubahan ini dipermudahkan setelah tulisan Arab diubah suai dan dikenali
sebagai tulisan jawi.
- Melalui sistem tulisan ini, bahasa Melayu dapat
memainkan peranan lebih penting apabila ianya digunakan untuk menulis
kitab-kitab agama, hikayat-hikayat, undang-undang dan pentadbiran.
iv. Perundangan
- Hukum-hukum yang tidak bercanggah dengan Islam
dikekalkan. Ini telah disebut dalam hukum Kanun Melaka & Undang-undang
Laut Melaka & juga Adat Perpatih Adat Temenggung.
- Antara contoh yang dapat dilihat ialah dalam
bidang kuasa kehakiman yang mana hakim boleh menggunakan budi bicaranya
sama ada menjatuhkan hukuman potong tangan bagi kesalahan mencuri ataupun
didenda dan di penjara sahaja.
v. Politik & Pentadbiran
- Sistem pemerintahan telah bertukar kepada sistem
pemerintahan yang berlandaskan ajaran Islam. Antara contoh yang boleh
dilihat ialah agama Islam telah diisytiharkan sebagai rasmi di Melaka.
Sementara itu, beberapa institusi Islam telah didirikan bagi membantu
mengukuhkan sistem pentadbiran berasaskan Islam. Antara Institusi yang
didirikan adalah Jabatan Agama Islam dan Syariah.
vi. Sistem Kekeluargaan
- Kedatangan
Islam telah memantapkan lagi institusi kekeluargaan dalam masyarakat
Melayu malah ianya menjadi lebih teratur.
- Islam
telah menentukan garis panduan dalam membina keluarga berasaskan ajaran
Islam. Sebagai contoh, dalam pemilihan jodoh, tanggungjawab suami,
tanggungjawab isteri dan tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa.
- Selain
itu, pelbagai adat dan budaya Islam perlu dihayati oleh ibu bapa dalam
mendidik anak-anak seperti meletakkan nama yang baik kepada anak mereka,
mendidik anak-anak supaya menjadi manusia beriman, bertaqwa, berakhlak
mulia dan menghormati kedua ibu bapa mereka.
vii.Adat dan Cara Hidup
- Budaya
animisme dan Hinduisme yang diamalkan oleh masyarakat sejak sekian lama
telah diganti dengan adat dan cara hidup Islam.
- Adat yang
selama ini menjadi darah daging dan sebati dengan kehidupan mereka telah
diperkukuhkan lagi dengan ajaran Islam. Walaubagaimana mereka masih lagi
mengamalkan adat2 yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam.
- Islam telah mengangkat taraf manusia dan menyamakan kedudukan
mereka di sisi Allah s.w.t.. Ia membentuk suatu sistem masyarakat yang
saling mengasihi dan menghormati.
PANDANGAN SEMESTA TAMADUN MELAYU
Selepas kedatangan Islam, pandangan semesta Melayu telah berubah berteraskan unsur-unsur akidah. Walaubagaimanapun, masih banyak lagi unsur-unsur pandangan semesta sebelum Islam yang diwarisi dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu. Perubahan pandangan semesta Melayu terhadap agama Islam boleh dilihat terutama sekali dalam aspek ketauhidan dan penerapan nilai-nilai murni yang diamalkan oleh masyarakat Melayu.
ASPEK TAUHID
Kedatangan Islam telah memantapkan
lagi pandangan semesta orang Melayu, kerana Islam melalui kitab suci Al-Quran
mengandungi segala rahsia tersembunyi dalam kejadian alam semesta, bahkan juga
telah mengukuhkan keyakinan, ketakwaan dan ketauhidan kepada Allah s.w.t.
NILAI-NILAI MURNI MASYARAKAT MELAYU
Kehadiran Islam juga telah mengubah corak kehidupan masyarakat Melayu di mana
mereka lebih banyak mengamalkan nilai-nilai murni yang telah diterapkan dalam
ajaran Islam. Contohnya struktur masyarakat menjadi lebih tersusun &
kepatuhan serta ketaatan kepada ketua lebih diperkukuhkan lagi. Begitu juga
dengan adat & pantang larang yang diamalkan sejak dahulu.
PENCAPAIAN TAMADUN MELAYU DALAM PELBAGAI BIDANG
i. Bidang Persuratan
- Suatu
ketika dahulu, bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa lingua franca bagi
wilayah kepulauan Melayu dan digunakan oleh golongan peniaga serta
pengembara asing dari China, Eropah dan juga India. Penggunaannya dalam
bidang penulisan bermula dengan skrip Sanskrit (pahlawi), seterusnya
bertukar kepada penulisan dalam skrip Arab (jawi), dan akhirnya kepada
penulisan dalam skrip Roman (rumi).
- Perkembangan
ini amat berkait rapat dengan perkembangan tamadun Melayu sehingga ke hari
ini. Perkembangan bidang persuratan Melayu ini boleh dibahagikan kepada
beberapa bahagian seperti sastera rakyat, sastera pengaruh Hindu dan juga
sastera pengaruh Islam.
ii. Bidang Kesenian
- Perkembangan
tamadun Melayu dapat dilihat melalui manifestasi kesenian orang Melayu. Kesenian
halus yang dihasilkan oleh orang Melayu memainkan peranan penting dalam
melengkapkan kehidupan orang Melayu yang diwarisi sejak beribu-ribu tahun.
- Kehidupan
orang Melayu sangat dipengaruhi oleh kesenian yang bersumberkan alam
semula jadi, sama ada dari segi hubungan masyarakat Melayu dengan manusia
lain dan juga hubungan manusia dengan kepercayaan dan agama mereka.
iii. Bidang Sains dan Teknologi
- Kegemilangan
sains & teknologi yang dicapai oleh orang Melayu sangat unik kerana ia
mencerminkan keperluan-keperluan serta nilai-nilai kebudayaan yang ada
pada orang-orang Melayu.
- Antara
contoh kemajuan sains dan teknologi yang diwarisi dari orang Melayu dahulu
ialah dalam bidang pertanian seperti teknologi pembajakan dan juga sistem
saliran air yang digunakan dalam proses pengairan pertanian seperti
penanaman padi dan sebagainya.
- Dalam
bidang teknologi alam bina juga, orang-orang Melayu tidak ketinggalan, di
mana kemahiran ini dapat dilihat dalam pembinaan rumah dan masjid,
contohnya Rumah Kutai, rumah panjang, kubah dan juga masjid Kampong Laut,
yang mempunyai keunikan yang tersendiri.
iv. Bidang Pendidikan
- Di awal perkembangan tamadun,
masyarakat Melayu hanya menerima pendidikan tradisional sahaja seperti
kelas mengaji Al-Quran dan bahasa Arab.
- Perkembangan pendidikan ini
sangat perlahan yang mana ia diusahakan oleh guru-guru agama.
- Sekitar
abad ke-19, sekolah Melayu mula dibuka. Sekolah Melayu yang pertama dibuka
pada tahun 1821 iaitu Sekolah Melayu Gelugor.
- Ciri-ciri utama sekolah Melayu
ini ialah pelajaran Melayu disediakan selama empat tahun, mutu pelajaran
terhad dan rendah tahapnya, menyediakan para pelajar menguasai “3M” iaitu
membaca, menulis dan mengira.
KONSEP KEBUDAYAAN ISLAM DI MALAYSIA
- Kebudayaan Melayu-Islam saling melengkapi dalam
kesatuan Dasar Kebudayaan Kebangsaan secara prinsip yang tegas. Oleh itu,
kebudayaan Islam di sesebuah negara bangsa merupakan ilmu yang tersendiri
yang boleh dilihat dalam pelbagai disiplinnya, contoh yang dapat dilihat
ialah di Malaysia sendiri di mana kedudukannya boleh ditinjau dari sudut
sejarah, psikologi, hukum , arkeologi, filologi, sosiologi dan sebagainya.
- Penghayatan terhadap kebudayaan Islam juga boleh
dilihat dari sudut cara berpakaian, makan minum, pengembangan ilmu
pengetahuan, kesenian, falsafah dan peningkatan bahasa Melayu dan juga
kesusasteraan. Bahasa dan kesusasteraan Melayu dalam hikayat, syair dan
pantun ditulis berdasarkan unsur-unsur keislaman. Dari sudut kesenian
muzik pula, nasyid, syair, zikir, qasidah dan lain-lain menunjukkan
unsur-unsur Islam banyak diterapkan
CABARAN TAMADUN MELAYU PADA MASA KINI
- Cabaran
yang diterima oleh tamadun Melayu kini terdiri daripada 2 cabang iaitu
cabaran dari dalam & cabaran dari luar.
- Cabaran
dari dalam yang kelihatan sangat ketara ialah cabaran sosio-budaya kesan
daripada kemajuan dan perubahan yang dicapai dan dialami.
- Golongan
yang paling berisiko tinggi untuk menghadapi cabaran tersebut adalah
golongan remaja & belia.
salam cik/puan, sy mohon ambil sebahagian isi dalam penulisan ini utk rujukan sy dan dimasukkan sedikit dalam kajian sy.. tq...
ReplyDeleteSalam, izinkan saya kutip sedikit perkongsian ini sebagai rujukan saya. Terima kasih
ReplyDeleteAssalam mohon izin untuk digunakan sebagai rujukan...terima kasih
ReplyDeleteAssalamualaikum. Mohon izin pihak cik/puan untuk menggunakan sebahagian isi penulisan ini sebagai rujukan. Terima kasih.
ReplyDelete