Monday 30 April 2012

INSIDEN SERANGAN KE ATAS UMAT ISLAM


ISU-ISU SEMASA



SERANGAN 11 SEPTEMBER 2001 
 


  • Para perampas itu sengaja menghempaskan dua pesawat itu ke dalam Menara Berkembar World Trade Center (Pusat Dagangan Dunia) di Bandar Raya New York (WTC), sekaligus mengorbankan nyawa semua penumpang dan pekerja dalam bangunan terbabit. 

  • Kedua-dua menara runtuh dalam masa dua jam, menyebabkan bangunan berdekatan turut musnah dan mengalami kerosakan. Mereka juga menghempaskan pesawat ketiga ke dalam bangunan Pentagon dekat Washington, D.C.

  • Kapal terbang yang keempat pula terhempas di atas kawasan berdekatan pekan setelah beberapa penumpang dan kakitangannya cuba merampas semula kapal terbang itu dan kemudiannya dihalakan oleh perampas ke arah Washington, D.C. untuk menyasar Bangunan Kapitol atau Rumah Putih. Semua penumpang keempat-empat pesawat terkorban. 

  • Kesangsian cepat dilemparkan ke atas al-Qaeda. Ketuanya, Osama bin Laden mula-mula menafikan bahawa dia terlibat, tetapi pada tahun 2004, akhirnya, beliau mengakui bertanggungjawab mendalangi serangan itu. 


  • Beberapa bursa saham Amerika ditutup sepanjang minggu selepas serangan, kemudian mencatatkan kerugian teruk sebaik sahaja membuka semula, terutamanya industri penerbangan. Kemusnahan ruang pejabat bernilai beribu juta dolar telah menyebabkan ekonomi Lower Manhattan teruk terjejas. 

  • Kerosakan Pentagon dibersihkan lalu di baik pulih dalam masa setahun, dan sebuah Tugu Peringatan Pentagon didirikan dekat bangunan itu. 

  • Proses pembinaan semula telah dilancarkan di tapak World Trade Center. One World Trade Center yang baru kini sedang dibina di atas tapak itu dan dijangka siap pada tahun 2013. Tiga lagi menara dijangka dibina di atas tapak itu sekitar tahun 2007 hingga 2012. 


No comments:

Post a Comment